Kodak Brownie și începutul democratizării fotografiei

Fotografia ca bun de consum, apare spre sfârșitul secolului al XIX-lea, după ce în prealabil ea se adresa unei elite, unei părți minoritare a populației, care poseda resursele necesare pentru a o procura, de cele mai multe ori ca un semn al bogăției sau al statutului social.

Pentru a fotografia locuri îndepărtate, trebuia să cari cu tine tot echipamentul necesar, care nu era deloc ușor. Fotografia reprezenta o activitate care presupunea răbdare, contactul cu chimicalele toxice și uneori forța brută. Odată cu trecerea timpului, tehnologiile se perfecționează (diferite tehnici ale fotografiei converg spre reducerea timpului de expunere și redimensionarea aparatului de fotografiat), iar prețurile de producție scad, fapt ce angrenează fabricarea în serie a produsului repsectiv. Este cazul camerei Kodak Brownie1, creată de Eastman Kodak, începând cu anul 1900.

Această cameră le permitea „femeilor, copiilor și clasei muncitoare să facă poze când, unde și cum și-au dorit dintotdeauna”2. La începutul anilor 1900, Kodak Brownie devenise o prezență banală în viețile oamenilor. O statistică din anul 1905 ne arată faptul că au fost vândute peste 10 milioane de unități în lume3.

Brownie devine o modalitate accesibilă pentru a documenta momentele importante din viața oamenilor. Camera venea deseori la pachet cu o serie de accesorii, precum un kit complet de procesare la tine acasă sau cu mici cadouri, de exemplu un album foto4.

Totodată, au apărut competiții și cluburi pentru utilizatorii de camere Brownie.

Un afiș publicitar din anul 1909: „Familia Brownie-furnizează o cameră foto pentru fiecare băiat și fată” are următoarea descriere:

„Este cât se poate de multă distracție în a realiza o fotografie. Mersul la pescuit, jocul cu mingea, picnicul, câinele și poneiul, chiar și păpușile și ursuleții de pluș, care pentru prietenii tăi nu reprezintă nimic, oferă subiecte interesante, iar în lunile și anii ce vor urma, aceste instantanee (Brownie dă naștere ideii de „instantaneu”), vor fi întotdeauna încântătoare”

Youth`s Companion, The Brownie Family provides a camera for every boy and girl, 1909.

De asemenea, era încurajată „developarea și printarea cu ajutorul recipientului Kodak Brownie sau a kit-ului de developare Brownie”, ori, pur și simplu „apeși butonul și lași pe altcineva să facă restul”5.

Toate acestea au contribuit la transmiterea ideii că fotografia e accesibilă oricui, indiferent de vârsta sau experiența pe care o aveai, iar fiecare moment din viața cotidiană a devenit subiect fotografic.

Se pare că, Brownie a capturat mai mult din secolul XX decât orice alt tip de aparat foto.

De exemplu, o tânără de 17 ani pe numele ei Bernice Plamer este cea care va surprinde cu ajutorul camerei Brownie, scenele în care supraviețuitorii scufundării navei „Titanic” urcă la bordul navelor de salvare6.

În ciuda scopului final, acela de a vinde un produs, Eastman, prin intermediul produselor Kodak creează noi comunități și noi forme de exprimare artistică, fiind cel mai important producător și distribuitor foto până în preajma perioadei interbelice.

Leave a Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s